امداد خودرو شهرضا

0913-920-2427
0916-280-2472
0930-201-1738
تنظیم باد لاستیک 1401/05/22 - 12:56 384

تنظیم باد لاستیک

Tire inflation adjustment

تنظیم نبودن باد لاستیک باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک و صدمه به آن می شود. این موضوع در سرعت های بالا می تواند به کنده شدن قسمت هایی از آج لاستیک و یا حتی ترکیدن لاستیک منجر شود.در مقاله زیر راه های جلوگیری از این عارضه را بیان می کنیم.

تنظیم باد لاستیک

بارها اخطار تنظیم باد لاستیک ماشین به صورت منظم را شنیده ایم ولی به آن بی توجه بوده ایم.تنظیم باد لاستیک ماشین شاید موضوعی بدیهی و عادی به نظر برسد ولی عده زیادی از رانندگان هنوز به این موضوع توجهی ندارند و از خطرات و معایب پشت گوش انداختن تنظیم باد لاستیک ماشین به خصوص پیش از انجام سفر،مطلع نیستند.

در ادامه این مطلب کارشناسان امداد خودرو شهرضا شما را با چهار علت برای تنظیم فشار باد لاستیک ماشین ها و در امان بودن از خطرات احتمالی ناشی از اهمیت ندادن به باد لاستیک آشنا می کند.

 چرا تنظیم باد لاستیک ماشین به صورت مرتب ضروری است؟

چند علت ضروری بودن تنظیم باد لاستیک ماشین به شرح زیر است:

1- صدمه به لاستیک

کم بودن فشار باد لاستیک ماشین باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک و صدمه به آن مخصوصا در سرعت بالا می شود. تنظیم باد لاستیک ماشین در سرعت های بالا می تواند به جدا شدن قسمت هایی از آج لاستیک و یا حتی ترکیدن لاستیک منجر شود.که با در نظر گرفتن این دو مورد، سرخوردن ماشین و چپ شدن ماشین را احتمال می دهیم.

اگر تنظیم باد لاستیک درست انجام نشده باشد و فشار لاستیک به اندازه( 6 psi حدود 20 درصد فشار استاندارد)باشد، سایش لاستیک را نامنظم کرده و عمر آج لاستیک را 25 درصد کاهش می دهد.

 البته عکس این موضوع نیز صدق میکند یعنی با تنطیم باد لاستیک نامناسب یعنی فشار باد 6 psi بیشتر از حد استاندارد باشد،باز هم موجب سایش نامنظم لاستیک شده و هنگام عبور از دست اندازها ممکن است به لاستیک آسیب وارد شود.

 

 امداد خودرو شهرضا

شماره تماس امداد خودرو شهرضا

09139202427 - 09132011738 09162802472

 

2- مصرف سوخت

اگر تنظیم باد لاستیک ماشین در زمان درست ومرتب انجام نشود، با کم بودن فشار باد لاستیک ماشن، تایر هنگام چرخش بیشتر خم شود که افزایش حرارت درون تایر و افزایش اصطکاک جنبشی را در پی دارد و مصرف سوخت خودرو را تا ۵ درصد افزایش می‌دهد. همچنین قابل ذکر است که این گرما در کم کردن روغن موتور خودرو نیز تاثیر میگذارد.

3- کاهش فرمان پذیری و پایداری خودرو

تنطیم باد لاستیک ماشین در فرمان پذیری و پایداری خودرو بسیارموثر است. کم بودن فشار باد لاستیک ها دقت فرمان دهی و پایداری خود را در پیچ ها تا حد زیادی کاهش می دهد. البته بالا بودن فشار لاستیک ها، تا حدی باعث افزایش دقت فرمان دهی و پایداری می شود. به همین دلیل در مسابقات اتومبیل رانی لاستیک ها را بیشتر از حد معمول باد می کنند.

تعمیرکاران نیز باید توجه داشته باشند که پیش از تنظیم فرمان، حتما  تنظیم باد لاستیک را انجام دهند، هنگام میزان کردن فرمان چنانچه باد لاستیک ها تنظیم نباشد، ممکن است ارتفاع و تراز خودرو تنظیم نبوده و در اندازه‌گیری و تنظیم زوایای چرخ خطا داشته باشیم.

برای  تنظیم باد لاستیک ماشین خود با شماره تماس امداد خودرو شهرضا تماس حاصل فرمایید.

 

امداد خودرو شهرضا

شماره تماس امداد خودرو شهرضا

09139202427 - 09132011738 09162802472

 

4- ترمزگیری ضعیف تر

حواستان باشد تنظیم باد مناسب و فرماندهی پایدار ماشین بدین معنا نیست که باد لاستیک ها بیش از حد باشد، زیرا در این صورت لاستیک سفت و غیرقابل‌انعطاف می‌شود و سطح تماس آن با آسفالت کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، لاستیک هایی که کمتر از حد مجاز باد شده‌اند، در تست ترمز و تست تعلیق کارایی بهتری نشان می دهند چون سطح تماس لاستیک با زمین بیشتر بوده و در نتیجه چسبندگی جاده افزایش می‌یابد بنابراین چنانچه باد لاستیک تنظیم نباشد نمی‌توان به نتیجه تست معاینه فنی مطمئن بود.

اگر در مسیرخود مسافرت مشکلاتی از جمله پنچری تعویض زاپاس و .... پیش آمد، اصلا نگران نباشید. تیم امدادخودرو شهرضا یاری دهنده شماست.

امداد خودرو شهرضا | یدک کش شهرضا | مکانیک سیار شهرضا

طراحی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ نمووب